Prototype:
Amerikansk Shay Class D tandhjulsdamplokomotiv. Version med fire drevne trucks. Lokomotivet drives af krumtapaksler, der er forbundet til leddelte aksler og anvender keglehjul på trucksene. Den karakteristiske kedel er forskudt til venstre. Lokomotivet blev primært anvendt på amerikanske industribaner og skovbaner med skarpe kurver og stejle stigninger. Western Maryland lokomotiv nummer 5. Lokomotivet er gengivet, som det så ud i 1940’erne.
Model:
Lokomotivet har en digital decoder og omfattende lydfunktioner. Det er udstyret med en kontrolleret højtydende motor med svinghjul placeret i kedlen. Alle aksler i de fire trucks på lokomotivet og tenderen er drevet via leddelte aksler og keglehjul. Traktionsdæk. Fabriksmonteret røgmodul.
Lokomotivet har én frontlygte på både lokomotiv og tender, som skifter med kørselsretningen. Frontlyset og røgmodulet fungerer i konventionel drift og kan styres digitalt. Førerkabinebelysningen kan også styres digitalt. Belysningen består af vedligeholdelsesfrie, varm-hvide LED'er.
Lokomotivet er udstyret med en bufferkondensator. Standard NEM koblingslommer er placeret bag på tenderen og foran på lokomotivet. Mindste drift-radius er 360 mm / 14-3/16". Førerkabinen har en indsat lokomotivfører og fyrbøder. Lokomotivets længde er 25,2 cm / 9-7/8".
Et amerikansk fladvognssæt, der passer til dette lokomotiv, kan fås under varenummer 24922 i Trix H0-sortimentet. Et andet fladvognssæt med yderligere vognnumre tilbydes i Märklin H0-sortimentet under varenummer 45600, sammen med information om de nødvendige udskiftningshjulsæt.
Denne model findes også i en AC-version i Märklin H0-sortimentet under varenummer 38700.
NYHED 2025