Litra Q - Damp AC 3 skinne vekselstrøm
I perioden 1930-1945, anskaffede DSB 15 store rangerlokomotiver af litra Q, alle bygget af Frichs i Århus.Lokomotiverne leveredes i to serier, i 1930-1931 kom Q 337-341, og i 1943-1945 fulgte Q 342-351 efter.Der var visse forskelle på første og anden serie, blandt andet størrelse og facon på kul- og vandkasserne, samt pufferne.De firekoblede Q-maskiner anvendtes stort set udelukkende på rangerbjergene på Københavns Godsbanegård (Gb), i Århus, i Fredericia og i Padborg, og var derfor forholdsvis anonyme, sammenlignet med forskellige andre af DSBs damplokomotiver.Trods den beskedne maksimalhastighed, anvendtes Q-maskinerne dog også i beskedent omfang til strækningskørsel, bl.a. anvendtes Gb-maskinerne i perioder på godsforbindelsesbanen, ligesom der er eksempler på at Ar-maskinerne udvekslede vogne i Brabrand.Der blev ikke flyttet meget rundt med Q-maskinerne i løbet af deres levetid.Således tilbragte Q 340-344 stort set hele deres aktive liv på Gb, Q 345-349 var stort set lige så trofaste i Århus, og Q 350-351 i Fredericia. Q 337-339 var normalt enten i Fredericia eller Padborg, dog endte Q 338 sin aktive karriere i Århus, i øvrigt med sidste driftsdag lørdag 14. marts 1964, hvor den havde tjansen som ”kulgårdsmaskine” ved maskindepotet.Generelt blev Q-maskinerne gradvist overflødige op gennem tresserne, i forbindelse med leverancen af de 120 MH-lokomotiver.Alligevel blev de sidste Q-maskiner først endeligt taget ud af drift i løbet af 1969-70, og Q-maskinerne var dermed blandt de damplokomotiver der overlevede længst.