Litra Lgns/Lgs
Omkring 1990 købte DSB et antal lukkede godsvogne hos SJ.Vognene havde litra Gbs, og var bygget i et stort antal i starten af tresserne, således havde SJ haft ca. 4.500 vogne af denne type, fordelt på flere forskellige varianter.Vognene havde en akselafstand på 8,0 m, og målte ca. 14,0 m over pufferne, præcis som de danske Hbis-vogne.DSB skulle kun bruge undervognene, så man lod Henriksen i Århus fjerne vognkasserne, hvorefter undervognene sendtes til Næstved, for ombygning hos Varig.172 af disse undervogne ombyggedes således i løbet af 1991 til containerbærevogne med litra Lgns, og driftsnumrene 42 86 443 2 000-42 86 443 2 171.Vognene kunne læsses med enten en eller to 20 fods-containere, eller en 40 fods-container.Allerede omkring 1993 ombyggedes vognene af hensyn til vognvægten med lukket bund, og blev i den forbindelse omlitreret til Lgs.Samtidigt omnummereredes de, og fik nu driftsnumrene 42 86 442 5 000-42 86 442 5 168.Tre vogne var udrangeret inden ombygningen, derfor var der kun 169 Lgs-vogne.En del af vognene fik undervejs ændret andet ciffer i vognnummeret fra 2 til 1, i forbindelse med at de blev godkendt til kørsel i udlandet.De store påskriftsplader på vognenes springværk forsvandt endvidere på en del af vognene, hvorefter seddelholderne flyttedes op på vognenes vanger.Hovedparten af vognene udrangeredes omkring 2000, men enkelte vogne var stadig i drift i 2001, og overgik derfor ved opsplitningen af DSB til Railion.Vognene anvendtes blandt andet til transport af DSB´s egne containere, eksempelvis 20 fods-containerne af typen Hg 6 4021, bygget af Talbot i 1977.DSB havde godt 350 containere af denne type, med numrene 86 06 1 0000-86 06 1 0361.