Trustpilot

Litra EA / Dh

I 1951 anskaffede DSB 12 små rejsegodsvogne med vognkasse i stål.Vognene leveredes af Scandia i Randers, og fik litra EA, med driftsnumrene 6001-6012.De var monteret med en kortere udgave af de bogier som de samtidige CC-vogne leveredes med, idet akselafstanden kun var 2.500 mm, mod 3.000 mm på CC-vognene.Vognene var forsynet med både egen varme og toilet, og de 12 vogne var ikke ens, idet de første 6 vogne havde harmonikaer, mens de sidste 6 kun havde bøjler.I 1963 efterfulgtes de af yderligere 20 vogne med samme litra, med driftsnumrene 6013-6032. I modsætning til de første vogne, havde serie 2 ikke det karakteristiske mavebælte under vinduerne, og vinduerne var placeret anderledes, og af en anden type. Endvidere havde vognene af 2. serie oliefyr, og så var bogiernes indbyrdes afstand 200 mm længere end på de første vogne.De nye vogne var leveret uden harmonikaer, men fik disse monteret allerede kort tid efter leveringen.Omkring 1966-67 omlitreredes vognene til Dea med de samme driftsnumre, og omkring 1969 fik vognene så litra Dh, med UIC-numrene 50 (eller 51) 86 92-68 001-032.Omkring 1980 blev de 20 nyeste vogne moderniserede, med bl.a. indbyggede slutsignaler og elvarme, og de blev ved samme leglighed lakeret røde, men fik ikke det store ”DSB” påsat. En enkelt vogn af første serie blev ligeledes malet rød, formentlig ved en fejl.Vognene af første serie hensattes i begyndelsen af firserne, mens de moderniserede vogne af anden serie udrangeredes i 1984-1985.Efterfølgende fandt en del af vognene anden anvendelse, bl.a. anvendes nogle af serie 1-vognene i en periode som togførervogne i godstogene på Assensbanen.
preload spinner