Litra ME - Diesellokomotiv DC 2 skinne jævnstrøm
I perioden 1981-1985, leverede Henschel i Tyskland 37 dieselelektriske lokomotiver til DSB.Lokomotiverne fik litra ME, og var i lighed med MY, MX og MZ udrustet med amerikanske GM-motorer. ME´erne blev således de sidste GM-lokomotiver hos DSB, og kommer dermed til at afslutte den epoke der startede med leveringen af den første MY tilbage i 1954.Modsat sine ældre kolleger, fik ME´erne trefasede asynkrone vekselstrømsmotorer som banemotorer, noget ganske nyt i 1981, og ME´erne var således de første serieproducerede diesellokomotiver i verden med trefaset traktionsteknik.Seks traktionsvekselrettere forsyner banemotorerne med vekselstrøm med variabel spænding og frekvens. Banemotorerne kan under nedbremsning bringes til at fungere som generatorer, hvorved lokomotivet afbremses elektrisk. Den vekselstrøm der herved produceres, sendes tilbage gennem vekselretterne hvor den ensrettes, inden den enten omdannes til varme eller køl i vognene, eller afsættes som varme i tre grupper af modstande, placeret i taget umiddelbart bag førerrum 2.Alle 37 ME leveredes til det daværende område ”øst”, og kørte dermed udelukkende øst for Storebælt, hvor de til gengæld trak alle togtyper. Med åbningen af den faste forbindelse over Storebælt i 1997, overtog ME´erne en stor del af godstrafikken over bæltet, og de begyndte endvidere at køre gennemgående posttog om natten mellem København/Glostrup og Århus/Torsøvej og retur, en opgave de havde helt frem til overgangen til K01 i juni 2001. Ud over posttogene kørte ME´erne også forskellige andre tog i Jylland og på Fyn, når de nu alligevel stod og ventede på nattens gods- eller posttog, bl.a. nogle regionaltog Fredericia-Odense og Fredericia-Århus.Fra K99 begyndte ME´erne endvidere at køre posttog til Aalborg, og fra K00 også til Herning. I K00 kørte de tillige godstog mellem Aalborg og Frederikshavn, og mellem Aalborg og FDB´s centrallager i Skalborg, så i denne køreplansperiode var der dagligt adskillige ME-lokomotiver i drift i Jylland.Ved overgangen til K01 vendte alle ME´erne tilbage til Sjælland, men fik senere faste weekendture til Århus med de nye dobbeltdækkervogne. I en lang periode i nullerne kørte en ME endvidere Prag-ekspres fra Århus til Padborg og retur, en trafik der ophørte ved overgangen til K08.I en stor del af K10, havde de ud over weekendtogene til Århus også to fredagstog med dobbeltdækkermateriel til henholdsvis Esbjerg og Aalborg og retur. Men ved overgangen til K11, ophørte alle faste weekendtog med at køre med ME, hvorefter de igen udelukkende var beskæftiget på Sjælland.I K12 fik ME´erne overdraget to daglige dobbeltture med dobbeltdækkermateriel København-Århus som erstatnings- lyntog, fordi DSB manglede materiel til landsdelstrafikken, men dette arrangement ophørte ved overgangen til K13.I dag anvendes ME´erne udelukkende i regionaltogstrafikken mellem København/Østerport og Kalundborg, Holbæk og Nykøbing Falster, og kun ved specielle lejligheder dukker der en ME op vest for Storebælt.Dog har IC4-projektet gennem adskillige år haft en ME stillet til rådighed. Med base i Århus trækker den ukampdygtige Italienere rundt i landet, i sandhed en hård skæbne for en solid tysk slider, der for længst har bevist sit værd.