Trustpilot

Litra Lps - Tømmervogn

Omkring 1990 købte DSB et antal lukkede godsvogne hos Svenske Statsbaner - SJ.Vognene havde litra Gbs, og var bygget i et stort antal i starten af tresserne, således havde SJ haft ca. 4.500 vogne af denne type, fordelt på flere forskellige varianter.Vognene havde en akselafstand på 8,0 m, og målte ca. 14,0 m over pufferne, præcis som de danske Hbis-vogne.DSB skulle kun bruge undervognene, så man lod Henriksen i Århus fjerne vognkasserne, hvorefter undervognene sendtes til Næstved, for ombygning hos Varig.81 af disse undervogne ombyggedes til tømmervogne, specielt konstruerede til transport af trækævler, primært til Junckers i Køge.Vognene fik litra Lps, med driftsnumrene 42 86 412 8 000-080, og sattes efter ombygning i drift i 1990-91.Vognene havde fra starten gavle af trådnet, og de var samtidigt uden egentlig afdækning i bunden, trækævlerne lå direkte på profilerne i undervognen.Omkring 1993 ombyggedes vognene så de fik en delvis lukket bund, formentlig for at beskytte bremseudrustning m.m., når trækævlerne blev lastet og losset.Omtrent samtidigt ændredes løbenumrene på vognene til 100-180, og andet ciffer i UIC-nummeret ændredes fra 2 til 1.Senere fik en del af vognene monteret ekstra stivere i gavlene, for at beskytte de forholdsvis skrøbelige trådnet, og enkelte vogne fik nettene i gavlene erstattet af stålplader, så de både havde lukket bund og lukkede gavle.Endelig fik en del vogne på den ene side påmonteret 4 ”fuglekasser”, hvori kæderne til fastgørelse af trækævlerne kunne opbevares, når de ikke var i brug. Næsten alle Lps-vognene overgik til Railion ved opsplitningen af DSB i 2001, men vognene var generelt udtjente, og forsvandt forholdsvis hurtigt herefter. Undervognene var på det tidspunkt ca. 40 år gamle og den forholdsvis spinkle overbygning bar tydeligt præg af ca. 10 års hårdhændet brug.Endelig blev de indenlandske transporter af træ pr. bane reduceret markant, så der reelt ikke længere var brug for vognene.
preload spinner